fredag 19 augusti 2011

Här finns det liv!

De senaste fredagarna har jag haft som rutin att mata min lilla surdeg och nu är det är det en fröjd att se hur den bubblar av liv. Har provat att göra surdeg en gång tidigare (i vintras då jag gick en bakkurs). Dock var det mycket kallt vid den tidpunkten så tror att de småjästsvamparna som fanns då frös ihjäl på vagnen hem  från från kursen för något vidare bakresultat blev det inte. Men denna gången tror jag att det är något på gång, har inte hunnit testa min surdeg än men hoppas på möjlighet nästa vecka.

Surdeg av vete:
Dag 1
2 dl ljummet vatten
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk flytande honung

Dag 3
1 dl ljummet vatten
1 1/2 dl vetemjöl

Dag 4
1 dl ljummet vatten
1 1/2 dl vetemjöl

1. Vispa vatten, mjöl och honung för dag 1 till en slät massa och förvara det i en glasburk. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn

2. Tillsätt vatten och mjöl under dag 3, vispa massan slät igen. Täck med plastfolie och låt burken stå i rumstemperatur i 1 dygn.

3. Tillsätt vatten och mjöl under dag 4, vispa massan slät. Täck med plastfolie och låt sedan burken stå i rumstemperatur i 1 dygn. ( recept efter one more slice av Leila Lindholm)

Förvara sedan burken i kylen och mata den med 1 dl ljummet vatten och 1 dl vetemjöl ca en gång i veckan. Kvällen innan surdegen skall användas ska den matas och sedan tas fram i rumstemperatur övelr natten så att degen väcks till liv. Surdegen går även att förvara i frysen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar