torsdag 11 augusti 2011

Pizza och pizzabullar.

För ett tag sen hade jag en bakeftermiddag och fixade till pizza och pizzabullar. Till en enkel pizzadeg behövs:
15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
6-7 dl vetemjöl

Börja med att smula jästen i en bunke och lös uppden i vatten. Tillsätt stösocker, flingsalt och olivolja. Därefter tillsätts lite mjöl i taget och degen knådas till den blir smidig. Jäs sedan degen i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 250 grader och dela degen i fyra bitar och kavla sedan ut dem tunt och smaksätt sedan efter smak. Grädda mitt i ugnen i ca 5-7 minuter.

Jag valde att göra två pizzor, av resterande deg gjorde jag pizzabullar. Till mina pizzor gjorde jag tomatsås efter Leilas recept med 2 klyftor vitlök, ett par tomater, 1 msk smör, 1 msk flytande honung, 1 tsk vitvinsvinäger, flingsalt och svartpeppar. Koka såsen tills tomaterna är helt mjuka och såsen har tjocknat. Jag bredde rikligt med sås på pizzorna och därefter la jag på sparris, soltorkade tomater, getost, basilika, rödlök och pumpafrön. Till pizzabullarna grundade jag med sås och strödde sedan över en mängd stekta kantareller och riven hårdost. Gillade både varianterna men hade nog kunnat dra bort en del av fyllningen från pizzabullarna då en hel del rann utanför vid gräddningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar